Ont i höften

Att någon gång under livet känna smärta i höften är högst troligt då det är förekommande i alla åldrar, dock av många olika orsaker. Höftleden är stabil och klarar av mycket belastning och om du inte varit med om ett kraftigt trauma mot höften så uppkommer smärtan ofta successivt och inte plötsligt. Höftleden är en stor och djup led, en så kallad kulled och dess anatomi är komplicerad, flertalet muskler och senor är med och styr höftens rörelser. Det passerar också både stora och små nerver samt blodkärl intill höftleden och bäckenet. I vissa fall kan det vara svårt att i ett direkt skede ställa rätt diagnos vid smärta i höft eller bäcken då genitalier och bukens organ föreligger i samma område, som kan referera smärta på olika sätt.

Olika typer av smärta i höften

Höftledsartros
Impingement (FAI)
Trochanterit
Snapping hip

Höftledsartros

Impingement (FAI)

Trochanterit

Snapping hip

Vad är normalförloppet och hur kan vi hjälpa dig

Då det finns många orsaker till smärta i höften och det är därför svårt att säga hur lång tid det tar att bli smärtfri. Det är viktigt att veta vad som orsakar din smärta, alltså vilken struktur som orsakar din smärta. Vi tar en grundlig anamnes samt gör en noggrann undersökning samt specifika tester och kommer på så sätt fram till vad vi tror att smärtan beror på. Räcker det inte med den undersökningen behövs det inte allt för sällan även en slätröntgen eller magnetröntgen för att säkerställa rätt diagnos. Därefter beslutar vi tillsammans vad som är bäst för just dig, när diagnosen är klarlagd så är förutsättningarna bättre till att förutspå förloppet. Vanligtvis kan överbelastningsskador bli betydligt bättre och helt försvinna med rätt rörelser, träning och rehabilitering. Träning och rörelse fungerar i de flesta fall bra för att dämpa smärtan och i förebyggande syfte, även om du har höftledsartros kan din smärta minska och du kan slippa undan eller skjuta upp ev. operation.

Hur går en behandling till på Stjärnkliniken

Terapeuten börjar alltid med att samla information muntligt för att så en så bra helhetsbild som möjligt om din smärtproblematik. Därefter, beroende på vilken fas du är i, alltså har du nyligen fått ont, har du en gammal skada eller liknande, det finns mängder med olika tillstånd, gör vi en noggrann undersökning med specifika tester. Ni diskuterar sedan om de fynd som terapeuten har hittat och vägleder dig genom att sätta upp en individanpassad behandlingsplan för att ge dig som patient den mest effektiva vägen till förbättring.

Stjärnkliniken erbjuder flera behandlingsalternativ som kan underlätta läkningen eller minska smärtan, beroende på vad terapeuten kommit fram till i sin undersökning och varför du har ont i höften. Nedan följer några alternativ på olika behandlingstyper:

• Stötvågsbehandling – ökar blodcirkulationen och främjar tillväxten av nya blodkärl. Särskilt lämplig vid senrelaterade besvär runt höftleden, ex. överbelastningsskador.
  • Akupunktur  – en smärtlindrande nålbehandling som bland annat ökar blodcirkulationen.
  • Dryneedling – en variant av akupunktur som är effektiv mot muskelspänningar
  • TENS – elektrisk nervstimulering som verkar smärtlindrande på både kort och lång     sikt. Kan med fördel kombineras med akupunktur eller annan manuell behandling.
  • Mobilisering/Manipulation – används som smärtlindrande effekt.
  • Massage – främjar blodcirkulationen och underlättar bortforsling av slaggprodukter i muskeln. En mycket bra komplementbehandling som då utförs med fördel runt höftleden, bäcken, lår och ländrygg.
  • Tejpning – aktiverar muskeln och ökar blodcirkulationen. Kan verka smärtlindrande. Tejpen kan med fördel sitta kvar i upp till 5 dagar och tål vatten.

Vi på stjärnkliniken gör alltid vårt bästa för att du ska må så bra som möjligt, så snabbt som möjligt!

Tips och råd vid smärta i höften

Avlasta

Om du har ont i höften och vet som provocerar fram smärtan, är det fördelaktigt att vila från den aktiviteten och istället välja någon annan typ av träning eller aktivitet. Har du ont av att exempelvis sitta ner länge på jobbet, prova stå upp, testa dig fram och variera dig så gott det går i vardagen.

Rörelse/aktivering

Hjälper inte det så kan det vara bra att få tips och råd på generella övningar för att stärka upp muskulaturen runt höft och bäcken. Ofta hjälper det att få igång blodcirkulationen, det kan exempelvis vara genom att cykla med lätt motstånd istället för att gå eller springa. Är du osäker på vilka övningar du kan göra själv eller behöver vägledning så rekommenderar vi dig att besöka Stjärnkliniken där vi hjälper till att ställa rätt diagnos. Vi hjälper också till med smärtlindring, åtgärdar/optimerar funktionen och förhindrar återfall, alternativt skickar dig på vidare utredning om vi anser att det är nödvändigt.

Självklart ska du initialt vila från belastning om det är en akut skada eller någon struktur är trasig i höften.

Vad är orsaken till smärta i höften

Det finns många strukturer som kan ge olika typer av smärta i höften, beroende på vad som orsakar smärtan så kan symptomen se olika ut. Det kan vara att du har börjat med en ny typ av belastning eller rörelse för första gången, att du har gjort ett uppehåll från aktivitet eller ha utfört samma belastning/rörelse under en lång tid. Smärtan kan även lokalisera sig på flera ställen där de vanligastbesvärsområden är ljumske, utsida höftsäte och ländrygg. Smärtan kan också sprida sig ner i baksida, framsida eller insida lår ungefär ner till knät. Om din smärta kommer från höftleden har du en smärta rakt in i ljumsken men kan också upplevas på utsidan av höften eller i ländryggen. Muskelfästen och slemsäckar orsakar ofta smärta vid någon form av överbelastning. Det är viktigt med en noggrann undersökning när du har smärta i höften och bäckenet, smärtan kan bero på diverse ländryggsbesvär som då refererar en smärta till höften, vilket är relativt vanligt. Andra vanliga åkommor från höften är:

• Höftledsartros
  • Impingement (FAI)