ONT I HÖFTEN

Att någon gång under livet känna smärta i höften är högst troligt då det är förekommande i alla åldrar, dock av många olika orsaker. Höftleden är stabil och klarar av mycket belastning och om du inte varit med om ett kraftigt trauma mot höften så uppkommer smärtan ofta successivt och inte plötsligt. Höftleden är en stor och djup led, en så kallad kulled och dess anatomi är komplicerad, flertalet muskler och senor är med och styr höftens rörelser. Det passerar också både stora och små nerver samt blodkärl intill höftleden och bäckenet. I vissa fall kan det vara svårt att i ett direkt skede ställa rätt diagnos vid smärta i höft eller bäcken då genitalier och bukens organ föreligger i samma område, som kan referera smärta på olika sätt.

Artros

Artros är en av de vanligaste ledsjukdomarna och debuterar ofta efter 40 års ålder, det utvecklas långsamt ofta under flera år och kan även gå i skov. Smärtan är lokaliserad kring ljumsken och gör mer ont när du belastar den höften, rörligheten blir ofta sämre, framför allt flexion och rotation.

Impingement (FAI)

Under de senaste åren visar det sig allt oftare att ljumsksmärta och stelhet, fram för allt på något yngre personer som troligen har idrottat mycket, det är överrepresenterat hos idrottare, beror på FAI (Femuru–Acetabulär-Impingement).

Trochanterit

Trochanterit är ett samlingsnamn för smärta och inflammation i mjukdelar på utsidan av höften, runt trochanter major (knölen du kan känna på utsidan av höften) och kännetecknas av smärta och ömhet i området. Detta är ett vanligt smärttillstånd och innebär att muskelfästen och eller slemsäckar kan bli inflammerade av en rad orsaker. Men här är det viktigt att komma ihåg att det mycket väl kan vara smärta i muskulaturen runt höft och säte utan att det övergår i en inflammatorisk process, därför är det bra att bra att ta tag i problemet så snabbt som möjligt. Många gånger är det muskulaturen som smärtar och känns stela men att det inte än har utvecklats till en slemsäcksinflammation/trochanterit.

Vad är orsaken till smärta i höften

Det finns många strukturer som kan ge olika typer av smärta i höften, beroende på vad som orsakar smärtan så kan symptomen se olika ut. Det kan vara att du har börjat med en ny typ av belastning eller rörelse för första gången, att du har gjort ett uppehåll från aktivitet eller ha utfört samma belastning/rörelse under en lång tid. Smärtan kan även lokalisera sig på flera ställen där de vanligaste besvärsområden är ljumske, utsida höft, säte och ländrygg. Smärtan kan också sprida sig ner i baksida, framsida eller insida lår ungefär ner till knät. Om din smärta kommer från höftleden har du en smärta rakt in i ljumsken men kan också upplevas på utsidan av höften eller i ländryggen. Muskelfästen och slemsäckar orsakar ofta smärta vid någon form av överbelastning. Det är viktigt med en noggrann undersökning när du har smärta i höften och bäckenet, smärtan kan bero på diverse ländryggsbesvär som då refererar en smärta till höften, vilket är relativt vanligt.

Hos Stjärnkliniken identifierar terapeuten vad du behöver göra genom att göra en grundlig undersökning av höften och individanpassar behandlingen och rehabiliteringsplanen.

Hur kan vi hjälpa dig

Då det finns många orsaker till smärta i höften och det är därför svårt att säga hur lång tid det tar att bli smärtfri. Det är viktigt att veta vad som orsakar din smärta, alltså vilken struktur som orsakar din smärta. Vi tar en grundlig anamnes samt gör en noggrann undersökning samt specifika tester och kommer på så sätt fram till vad vi tror att smärtan beror på. Räcker det inte med den undersökningen behövs det inte allt för sällan även en slätröntgen eller magnetröntgen för att säkerställa rätt diagnos. Därefter beslutar vi tillsammans vad som är bäst för just dig, när diagnosen är klarlagd så är förutsättningarna bättre till att förutspå förloppet. Vanligtvis kan överbelastningsskador bli betydligt bättre och helt försvinna med rätt rörelser, träning och rehabilitering. Träning och rörelse fungerar i de flesta fall bra för att dämpa smärtan och i förebyggande syfte, även om du har höftledsartros kan din smärta minska och du kan slippa undan eller skjuta upp ev. operation.

Vi på stjärnkliniken gör alltid vårt bästa för att du ska må så bra som möjligt, så snabbt som möjligt!

Tips och råd vid smärta i höften

Avlasta: Om du har ont i höften och vet som provocerar fram smärtan, är det fördelaktigt att vila från den aktiviteten och istället välja någon annan typ av träning eller aktivitet. Har du ont av att exempelvis sitta ner länge på jobbet, prova stå upp, testa dig fram och variera dig så gott det går i vardagen.

Rörelse/aktivering: Hjälper inte det så kan det vara bra att få tips och råd på generella övningar för att stärka upp muskulaturen runt höft och bäcken. Ofta hjälper det att få igång blodcirkulationen, det kan exempelvis vara genom att cykla med lätt motstånd istället för att gå eller springa. Är du osäker på vilka övningar du kan göra själv eller behöver vägledning så rekommenderar vi dig att besöka Stjärnkliniken där vi hjälper till att ställa rätt diagnos. Vi hjälper också till med smärtlindring, åtgärdar/optimerar funktionen och förhindrar återfall, alternativt skickar dig på vidare utredning om vi anser att det är nödvändigt.

Självklart ska du initialt vila från belastning om det är en akut skada eller någon struktur är trasig i höften.