TROCHANTERIT / SLEMSÄCKSINFLAMMATION

Trochanterit är ett samlingsnamn för smärta och inflammation i mjukdelar på utsidan av höften, runt trochanter major (knölen du kan känna på utsidan av höften) och kännetecknas av smärta och ömhet i området. Detta är ett vanligt smärttillstånd och innebär att muskelfästen och eller slemsäckar kan bli inflammerade av en rad orsaker. Men här är det viktigt att komma ihåg att det mycket väl kan vara smärta i muskulaturen runt höft och säte utan att det övergår i en inflammatorisk process, därför är det bra att bra att ta tag i problemet så snabbt som möjligt.

Många gånger är det muskulaturen som smärtar och känns stela men att det inte än har utvecklats till en slemsäcksinflammation/trochanterit.

• Smärta på utsidan av höften som blir värre vid aktivitet, såsom gång, löpning, resa eller sätta sig
  • Smärtar när du ligger ner på den drabbade sidan, kan därför störa sömnen
  • Värk i vila, som kan kännas av ner i låret
  • Ömhet vid palpation i området, utsidan av höften, känsligt för beröring
  • Du haltar när du går eller springer

Orsak till trochanterit

På utsidan av höften finns som nämnt ovan slemsäckar och muskelfästen, sätesmusklerna fäster där, som kan bli överbelastade av exempelvis repetitivt arbete och enformiga rörelser. En slemsäcksinflammation är även kallad för bursit. Ofta ser vi dessa besvär hos personer som löptränar eller cyklar mycket men du kan även drabbas av detta sekundärt till ryggbesvär och höftledsartros. Det uppkommer alltså ofta av långvarig överbelastning men kan också uppkomma efter trauma mot höften som ett fall och ett hårt slag. Slemsäckar finns på många ställen i kroppen och kan liknas som vätskefyllda påsar som ska minska friktion och därigenom skydda muskler, leder och senor. Om slemsäckarna utsätts för långvarig överbelastning kan det leda till att de sväller upp och då utsätts för ett större tryck och det uppstår en irritation som kan leda till inflammation om du inte bryter detta mönster.

Vila från de aktiviteter eller rörelser som du får mer ont av, det är viktigt att inte irritera strukturerna som gör ont för mycket då det kan ta betydligt längre tid innan du blir smärtfri. Se ändå till att röra dig så gott det går och hitta alternativ, får du exempelvis ont av att springa eller gå, kanske cykel funkar istället! Om du inte hittar något som funkar, se då till att du får hjälp med varför du har fått besvären och vad du kan göra åt det, vilka övningar och rörelser du ska fokusera på, det finns många bra alternativ. Du kan också se över din arbetsställning om den är repetitiv och om det är något som du tror kan bidra till smärtan.

På Stjärnkliniken kan du få hjälp att ställa rätt diagnos med hjälp av våra fysioterapeuter, naprapater eller kiropraktorer. Alla terapeuter som jobbar hos oss har bra kunskap för att diagnostisera olika typer av smärttillstånd runt höften. Terapeuten börjar med att först ta in så mycket information som möjligt från dig genom en noggrann anamnes som följs av en undersökning med specifika tester för höften samt bäcken och ländrygg för att utesluta andra diagnoser. Därefter går ni igenom tillsammans vad terapeuten har kommit fram till i sin undersökning, det är viktigt att komma fram till varför du har fått dessa besvär och vad du bör göra för att undvika återfall. Slemsäcksinflammation/trochanterit kan med fördel behandlas, då med olika tekniker i området och relevanta strukturer runt omkring med fokus att få ner din smärta. I samband med detta får du också tips och råd på övningar och rehab som du bör göra för att bli smärtfri så snabbt som möjligt.