HÖFTLEDSARTROS

Höftledsartros är en av de vanligaste ledsjukdomarna och debuterar ofta efter 40 års ålder, det utvecklas långsamt ofta under flera år och kan även gå i skov. Smärtan är lokaliserad kring ljumsken och gör mer ont när du belastar den höften, rörligheten blir ofta sämre, framför allt flexion och rotation.

Artros utvecklas långsamt och du kan ha artrosförändringar som syns på röntgen men utan några egentliga besvär från leden medan vissa har mycket problem och har svårt att gå, hur artros utvecklas och hur förloppet ser ut är individuellt.

Till en början är det vanligt att du får mest ont när du ansträngd dig fysiskt och belastat leden, efter promenad eller annan träning. Med tiden kan besvären öka och du får värk i vila och mer ont vid mindre belastning.

• Smärta i ljumsken eller övre delen av låret
  • Smärta som strålar ner mot knät och foten
  • Höftleden blir stel och rörligheten blir begränsad
  • Värk i vila
  • Värk på natten
  • Svårt att gå och stödja på benet, haltande gång

Orsak till höftledsartros

Ledytan i höften är täckta av så kallat ledbrosk som ska ge leden stabilitet och fungerar som en glidyta för leden, alltså är ledbrosket viktigt fören god rörlighet samt att belastning ska fördelas jämnt. Om du då har artros har balansen mellan nedbrytning och uppbyggnad av ledbrosket rubbats och nedbrytningen går mycket fortare än normalt. Detta leder då till att brosket blir skörare, tunnare, sprickor uppstår och ledytan blir uppluckrad vilket i sin tur gör att det blir mer friktion mellan ledytorna, även skelettet kan påverkas om du har kraftig utvecklad artros. Det verkar, enligt forskning, finnas en ärftlig komponent när det gäller artros, det ökar alltså risken för att du kan drabbas om du har någon släkting som har det. Risken ökar också vid tung belastning över tid, det kan vara allt från mycket idrottande i många år till tung arbetsbelastning, det är dock inte helt klargjort varför vi kan få artros.

Rätt mängd och rätt träning avlastar leden och minskar därmed smärtan. Det är därför viktigt att du försöker fokusera på rörlighet och styrketräning, målet är att bevara den befintliga rörligheten så länge det går och få ner smärtintensiteten. Det är en fördel om du kan utföra aktiviteter där du inte belastar höftleden allt för mycket, förslagsvis cykling, simning, promenader, lätt styrketräning osv. det kan vara svårt att hitta en nivå som passar just dig.

På Stjärnkliniken kan du få hjälp att ställa rätt diagnos med hjälp av våra fysioterapeuter, naprapater eller kiropraktorer. Alla terapeuten som jobbar hos oss har bra kunskap för att diagnostisera olika typer av smärttillstånd i höftleden. Terapeuten börjar med att först ta in så mycket information som möjligt från dig genom en noggrann anamnes som följs av en undersökning med specifika tester. För att helt säkerställa att du har artros i höftleden behövs en röntgenundersökning, dock är det inte alltid det syns något på röntgen i ett tidigt skede, det kan ta flera år, men vi rekommenderar dig till det om vi bedömer att det behövs.

Träning avlastar leden och minskar smärtan, i rätt mängd(!), därför är det viktigt att du snabbt får hjälp med rätt typ av träning och rörlighet. Fokus ligger då på att förbättra din muskelstyrka runt höftleden samt bibehålla rörligheten i leden så gott det går. Vi kan också hjälpa dig med flertalet behandlingar som har god effekt för att du ska få en smärtlindring.