ONT I HUVUDET

Att ha ont i huvudet är väldigt vanligt och drabbar någon gång majoriteten av oss, det finns många orsaker till att du kan få ont i huvudet. Huvudvärk kan komma och gå och är oftast inte farligt, dock beror det på hur huvudvärken ter sig samt om du har andra symtom också. De allra flesta som får huvudvärk behöver inte söka vård. Dock i vissa fall ska du inte bortse från att det kan vara något allvarligt, trots att det är mer ovanligt, ibland kan du behöva söka vård, till exempel om huvudvärken är kraftig eller långvarig.

Spänningshuvudvärk

Spänningshuvudvärk är den vanligaste orsaken till huvudvärk. Chansen att du någon gång drabbas är ca 70 %, alltså är detta ett vanligt tillstånd som drabbar många av oss en eller upprepade gånger. Huvudvärken är ofarlig och det varierar från person till person hur omfattande huvudvärken är, det varierar också om du har andra symtom samtidigt och hur ofta du drabbas.

Migrän

I Sverige är ca 1 miljon svenskar drabbade av migrän och det är vanligast bland kvinnor. Forskning har visat att om du har släktingar med migrän är det en riskfaktor för att du kan drabbas. Efter ca 40 års ålder brukar migränen minska. Migrän är nästan alltid ofarligt men kan vara mycket påfrestande då huvudvärken ofta är intensiv samtidigt som du har andra symtom, så som illamående. Huvudvärken kan sitta i upp till 3 dygn men vanligtvis pågår det i ett halvt till ett dygn.

Annan huvudvärk

• Huvudvärk vid psykisk ohälsa
  • Huvudvärk vid bettsmärta och käkledssmärta
  • Annan huvudvärk, såsom synfel, vätskebrist, koffein etc.
  • Huvudvärk vid sjukdom
  • Huvudvärk orsakad av läkemedel

Om du har ett eller flera av följande symtom ska du genast kontakta vårdcentral, jouröppen mottagning eller akutmottagning:

• Du får plötsligt en intensiv huvudvärk som du inte känner igen
  • Du har huvudvärk samtidigt som du har andra symtom, särskilt feber och är stel i nacken
  • Du har gjort dig illa och fått ett slag/trauma mot huvudet, du har efter det ont i huvudet och känner dig trött och slö, har yrsel, illamående eller synbortfall.

Vad är orsaken till huvudvärk

Det finns en mängd olika faktorer som gör att du får ont i huvudet, de vanligaste orsakerna är spänningshuvudvärk, bland annat spänd muskulatur i nacke, rygg, hals och ansikte, stress, oro eller ångest, mild sjukdom så som förkylning eller att du har något synfel. Huvudvärk kan också vara symtom på en allvarlig sjukdom, men det är betydligt mer ovanligt.

Hur kan vi hjälpa dig

På Stjärnkliniken blir du undersökt av någon i vårt professionella team. Terapeuten börjar alltid med att samla information muntligt för att så en så bra helhetsbild som möjligt om din huvudvärk samt om du även har andra symtom eller smärta. Därefter gör terapeuten en noggrann undersökning med specifika tester som förhoppningsvis leder fram till svar på varför du har huvudvärk. Ni diskuterar då om de fynd som terapeuten har hittat och vägleder dig genom att sätta upp en individanpassad behandlingsplan för att ge dig som patient den mest effektiva vägen till förbättring.  Stjärnkliniken erbjuder flera behandlingsalternativ som kan hjälpa dig att bli av med besvären, beroende på vad terapeuten kommit fram till i sin undersökning och om din huvudvärk inte beror på någon underliggande sjukdom eller något som kan vara farligt.

Vi på stjärnkliniken gör alltid vårt bästa för att du ska må så bra som möjligt, så snabbt som möjligt!

Tips och råd vid huvudvärk

Då det finns många orsaker till huvudvärk ska du alltid försöka ta reda på varför du har huvudvärk, om du inte redan vet det. Men om vi bortser från underliggande sjukdomar, trauma och annat som kan vara farligt då du behöver sjukvård, finns det mycket du kan göra för att bli kvitt din huvudvärk! Då de vanligaste orsakerna är spänningshuvudvärk av diverse anledningar, kan du göra mycket själv. Nedan följer några förslag:

• Öva på att slappna av och andas
  • Försök minska stressnivån och få in mer återhämtning i din vardag
  • Fysisk aktivitet och rörelse
  • Bra sömnrutiner
  • Få din syn undersökt hos en optiker
  • Se över din arbetsställning, rör på dig ofta

Behandlingsmetoder för smärtan

• Massage och Triggerpunktsbehandling: – Effektivt mot muskelspänningar då det främjar blodcirkulationen i muskulaturen. Detta utförs med fokus på rygg, nacke, eventuellt hals och muskulatur runt käkarna.
  • Akupunktur – en smärtlindrande nålbehandling som bland annat ökar blodcirkulationen.
  • Dry needling – en variant av akupunktur som är effektiv mot muskelspänningar
  • TENS – elektrisk nervstimulering som verkar smärtlindrande på både kort och lång sikt. Kan med fördel kombineras med akupunktur eller annan manuell behandling.
  • Mobilisering – används som smärtlindrande effekt där målet är att förbättra
  • rörligheten samt minska smärta från en led som i sin tur kan ge och en avslappning i strukturer i  området.
  • Manipulation – används som smärtlindrande effekt där målet är att förbättra rörligheten samt minska smärta från en led som i sin tur kan ge och en avslappning i strukturer i  området.