SPÄNNINGSHUVUDVÄRK

Spänningshuvudvärk är den vanligaste orsaken till huvudvärk. Chansen att du någon gång drabbas är ca 70 %, alltså är detta ett vanligt tillstånd som drabbar många av oss en eller upprepade gånger. Huvudvärken är ofarlig och det varierar från person till person hur omfattande huvudvärken är, det varierar också om du har andra symtom samtidigt och hur ofta du drabbas.

• Molande eller tryckande huvudvärk som blir värre under dagen
  • Huvudvärken upplevs vanligen som ett band runt huvudet, men kan vara lokaliserad till en sida, pannan eller skallbasen
  • Återkommande huvudvärk, kan vara från flera timmar till flera dygn i olika intensitet
  • Huvudvärken blir bättre av måttlig fysiskt aktiv, exempelvis promenad
  • Samtidig smärta i nacke, rygg eller käkar

Orsak till spänningshuvudvärk

Det finns många faktorer som kan orsaka spänningshuvudvärk, såsom spänd och smärtsam muskulatur i rygg, nacke, stress, ångest, oro, sömnbrist, dålig syn, arbetsställning, monotona rörelser osv. Om du vet med dig att du biter ihop tänderna på natten eller har ont i käkarna bör du få detta undersökt hos en tandläkare, då muskulaturen runt käkleden också kan leda till spänningshuvudvärk.

Beroende på varför du har spänningshuvudvärk finns det mycket att testa för att minska smärtan. Som tidigare nämnt har behandling av spänd muskulatur visat sig ha god effekt för att lindra huvudvärken. Fysisk aktivitet på en måttlig nivå, har en betydande roll för de allra flesta, ta en rask promenad, jogga, cykla, lätt styrketräning osv. Det är viktigt att få in regelbunden fysisk aktivitet över tid för att minska återfall. Att hitta en bra avslappningsövning kan vara bra för att få ner stressnivån, det syftar också till att du ska träna på att snabbt kunna slappna av och då ta till likande metoder när du känner att du börjar få ont i huvudet. Du kan också se över din arbetsställning, är det något du kan ändra där eller variera din position ofta för att undvika stillasittande eller monotona rörelser.

Att kolla upp din syn kan vara relevant om du märker att du kisar eller börjar se dåligt, det kan leda till spänningar i muskulatur eller att du får en sämre arbetsställning.

På Stjärnkliniken får du hjälp av våra fysioterapeuter, naprapater, kiropraktorer eller massageterapeuter om du har besvär med spänningshuvudvärk. Alla terapeuter som jobbar hos oss har bra kunskap för att undersöka och hjälpa dig med din spänningshuvudvärk. Terapeuten börjar alltid med att först ta in så mycket information som möjligt från dig genom en noggrann anamnes som följs av en undersökning med specifika tester. Därefter diskuterar ni tillsammans hur ni ska gå vidare med behandling och eventuellt upplägg för övningar/träning. Det är viktigt för oss att lindra din smärta men också att tillsammans med dig försöka få klarhet i varför du får spänningshuvudvärk och även hjälpa dig med det, så du får hjälp med vad som kan göras i förebyggande syfte. Spänningshuvudvärk kan behandlads med olika tekniker med fokus på leder och muskulatur i rygg, nacke och ansikte (käkar). Målet är avlasta symtomen, att du ska förbättra ditt kroppsmedvetande. Att behandla spänd muskulatur i kombination med fysisk aktivitet har vi sett hjälper många personer att bli kvitt spänningshuvudvärk, i kombination med bakomliggande faktorer som gör att du besväras av det.

Det är såklart viktigt att utesluta andra faktorer som kan orsaka din huvudvärk om det är en ny huvudvärk och du inte haft detta förut. Det är för att utesluta att en kroppslig sjukdom som orsakar huvudvärken. Vid behov rekommenderar vi dig vidare utredning och att en bedömning av läkare är nödvändig.