RYGGSKOTT

Ryggskott eller lumbago innebär i “dagligt tal” ont i ländryggen. Hur smärta i ländryggen upplevs är individuellt, vanligt är en rörelserelaterad smärta eller ont i ländryggen och höfterna.

Smärta i ryggen som även kallas lumbago behöver inte vara någonting att oroa sig över. Vi på Stjärnkliniken hjälper dig med ditt ryggskott och ger dig verktygen för att förebygga smärta i ryggen.

• Ont i ryggen
  • Ont i ländrygg och höfterna
  • Utstrålning i ben som även kallas ischias
  • Rörelsesmärta

Hur lång tid man går med ett ryggskott är högst individuellt. För vissa kan det ta några dagar och för andra längre tid, men inom 3-5 veckor blir majoriteten av dem som drabbas av ryggskott besvärsfria. Stjärnkliniken kan hjälpa till genom manuell behandling, tips inom fysisk aktivitet och goda råd för att tillfriskna snabbare och minska smärtan.

Orsak till ryggskott

Det är många faktorer som kan orsaka ett ryggskott. En vanlig orsak är att man gör något man inte är van vid, exempelvis skotta snö, trädgårdsarbete eller byta däcken på bilen. Det kan även orsakas av när man utför samma rörelse återupprepade gånger eller vid hastiga rörelser och det kan leda till smärta i ryggen.

Undvika rörelser som förstärker smärtan: Det är extra viktigt att undvika de rörelser som provocerar/förstärker smärtan vid ryggskott, därför är smärtfria rörelser och aktiviteter att föredra. Vi rekommenderar att ta kortare promenader flera gånger om dagen om smärtan tillåter.

Stretcha muskulaturen: Några enkla tips som kan avlasta smärtan är att stretcha sätesmuskulaturen och/eller höftböjar-muskeln samt att utföra lättare aktiveringsövningar, som att ligga på rygg och hålla benen i 90 grader och tippa benen från sida till sida. Om ingen förbättring upplevs så rekommenderar vi att boka en behandling hos naprapat, fysioterapeut eller kiropraktor.

Våra naprapater, fysioterapeuter och kiropraktorer undersöker ryggen för att identifiera om det finns misstanke om ryggskott. Terapeuterna på Stjärnkliniken tar sig an ryggskottspatienter genom undersökning, manuell behandling i form av olika tekniker, råd och en behandlingsplan. Vi gör allt för att du ska återhämta sig så snabbt som möjligt från smärtan och återgå till arbete eller idrott.