Ont i ländryggen

Ont i ryggen är mycket vanligt. Ca 80% av Sveriges befolkning får ont i ryggen någon gång under sin livstid, och varje år påverkas 1/3 av alla vuxna svenskar av detta problem. Värken sätter sig oftast i nedre delen av ryggen, som kallas ländryggen. Allt som oftast är besvären ofarliga.

Olika typer av smärta i ländryggen

Ryggskott eller lumbago

Ryggskott eller lumbago innebär i “dagligt tal” ont i ländryggen. Hur smärta i ländryggen upplevs är individuellt, vanligt är en rörelserelaterad smärta eller ont i ländryggen och höfterna. Exempelvis kan det vara smärtsamt att röra sig från sittande till stående, att komma upp ur sängen, eller att böja sig framåt och bakåt. Smärtan avtar i vissa fall när man har kommit igång och blivit aktiv.

Lumbago Ischias

Lumbago Ischias är smärta i ben som är kopplad till en strukturell retning på ischiasnerven från ryggen. Orsaken kan till exempel vara diskbråck, förträngning i ryggen som kallas spinal stenos, eller artos i ryggen. Det som kännetecknar ischias är nervsmärta/utstrålning i baksida lår och att den allt som oftast är ganska specifik eller att det domnar på ett specifikt område tex i stortån. Det innebär att ett område mellan ryggradskotorna är påverkat, och att det påverkar ischiasnerven som löper ut från ryggraden. Det som skulle kunna påverka nerven är tillexempel disken eller ett normalt åldrande/spondylos som orsakar förträngning nervkanalen.

Utstrålning i ben “Falsk ischias”

Utstrålning i ben “Falsk ischias” är smärta i ben kopplad till muskulär stelhet eller spänningar som kan leda till en ischiasliknande problematik. Det skulle kunna bero på en muskel vid namn piriformis som teoretiskt kan skapa en irritation på ischiasnerven. Det kan även vara en triggerpunkt i muskulaturen som skapar “ischiaskänslan”.

Vad är normalförloppet och hur kan vi hjälpa dig

Viktigt att komma ihåg är att 90% av ländryggsmärta utan behandling lindras normalt inom 2-6 veckor.

Genom manuell terapi, träningsråd och en bred erfarenhet inom flera olika professioner kan Stjärnkliniken snabbare få dig symptomfri. Genom att besöka Stjärnkliniken får du som patient möta ett team som tar hjälp av varandra för att du ska bli ditt bästa jag. Stjärnklinikens team består av naprapater, fysioterapeuter, kiropraktorer, massageterapeuter, idrottsfysiolog, kostrådgivare, psykologer, personliga tränare och hälsocoacher- allt under samma tak för att du ska tillfriskna snabbare.

2-7% utvecklar en långvarig/kronisk smärta. Här kan Stjärnkliniken erbjuda Leg. Psykolog som hjälper dig att hantera smärta genom små vitala verktyg, och samtidigt nyttjar teamet med en av våra manuella terapeuter som hjälper förbättrar funktion och muskulära spänningar. Långvarig/kronisk smärta går ibland hand i hand med psykologiska aspekter och funktionella begränsningar.

Hur går en behandling till på Stjärnkliniken

Beroende på vad terapeuten kommer fram till i sin undersökning med patienten så sätts en behandlingsplan upp enligt följande, Var är vi? Var börjar vi? När slutar vi? Målet med all behandling vi utför på Stjärnkliniken är att fastställa en diagnos, lindra symptomen, återskapa funktionen, förhindra återfall och långvarig/kronisk smärta.

Våra terapeuter har alltid ett kritiskt förhållningssätt under undersökning och behandling, som innebär att man alltid tar hänsyn till patientens bästa, och att inte överbehandla för att minimera risken att få motsatt behandlingsresultat. Därför behandlar våra terapeuter individuellt utefter diagnos med hjälp av validerade behandlingstekniker.

Vi på stjärnkliniken gör alltid vårt bästa för att du ska må så bra som möjligt, så snabbt som möjligt!

Vad kan jag själv göra vid smärta i ländryggen

Rör på dig

Att röra på sig ökar chansen att tillfriskna snabbare. Du kan till exempel röra på dig genom att promenera. Att aktivera muskulaturen medför en ökad cirkulationen i kroppen, och på så vis påskyndar återhämtningen. Det viktigaste är att undvika att utföra rörelser som framkallar värken. Så länge aktiviteten känns bra och förbättrar känslan så är det ett tecken på att du gör rätt.

Stretcha muskulaturen

Ett annat tips är att stretcha muskulaturen. Värk i ländryggen är ofta förknippat med stel sätesmuskulaturen så det kan hjälpa att stretcha ut den. En annan muskel som kan skapa en ökad svank i ryggen är höftböjaren. Att få en ökad svank kan i vissa fall provocera smärtan och ett sätt att motverka det är att stretcha höftböjaren.

Utför en traktion

Ett annat sätt att lindra smärtan är att själv utföra en traktion/isärdragning av ryggen. Prova genom att luta överkroppen och lägga vikten över en bänk med ganska hög höjd, och samtidigt slacka benen från marken. Detta medför en separation mellan lederna, vilket minskar belastningen i ländryggen.

Det är svårt att säga vad som passar just dig, orsaken till smärtan kan vara olika hos olika personer. Hos Stjärnkliniken identivierar terapeuten vad du behöver göra genom att göra en grundlig undersökning av ryggen, och individanpassa behandlingen och rehabiliteringsplanen

Vad är orsaken till smärta i ländryggen

I ländryggen finns fem av kroppens största kotor. Kotorna har fått sitt kilformade utseende när barnet utvecklas från krypande till stående position. Mellan kotorna finns det diskar som fungerar som en stötdämpare för kotorna. Diskarna har även funktion att guida och styra kotorna. En skada på en disk i ländryggen skulle kunna medföra svårigheter att röra på ryggen, vilovärk eller utstrålning i ben.

På sidorna av kotorna finns facettleder som är placerade på ett sätt som möjliggör att vi människor kan röra oss i många riktningar. Vid skada på disken i ländryggen kan öka belastningen på facettlederna som kan orsaka smärta.

Redan i 20 års åldern kan förändringar börjar synas på en MRT (magnetresonans), det är helt naturligt. En MRT av ryggen visar ofta en del förändringar som kan eller kanske inte alls relaterar till dina besvär. Många tror att MR står för magnetröntgen, men den rätta benämningen är magnetresonanstomografi och har inget med röntgenstrålar att göra. Att utreda en rygg är som att lägga ett pussel, man behöver ta bit för bit för att komma på en bra lösning.

Få hjälp med din rygg!