SPINAL STENOS

Spinal stenos betyder trångt i ryggradskanalen. Det kan orsaka trängsel för nerverna i kanalen vilket kan ge smärta i benen.

Spinal Stenos är en vanlig diagnos som oftast debuterar omkring 60 års ålder. I de flesta fall är det ländryggen som drabbas, men det kan man även uppkomma i nacken.

• Kramp i benen
  • Värk i benen
  • Nervsmärta i benen
  • Kraftlöshet i benen
  • Känselbortfall i benen
  • Smärta vid böjning bakåt av ryggen
  • Smärta i ländryggen som även kallas lumbago

Spinal stenos kan leda till gångsvårigheter med utstrålande smärta i benen, kraftlöshet och/eller känselbortfall i benen. Efter en gångsträcka mellan 200-400 meter brukar smärtan smyga sig fram och bli besvärlig, men kan avlastas genom att sätta sig ner och vila några minuter alternativt böja sig framåt en stund. Efter att ha promenerat samma sträcka igen kan symptomen komma tillbaka. Symtomen kan provoceras av att man böjer ryggen bakåt och därmed ökar trängseln i ryggradskanalen, och därför är det avlastande att istället böja ryggen framåt för att utrymmet i ryggradskanalen ska bli större. Det är inte alltför ovanligt att se äldre människor gå framåtlutade för att avlasta nerverna.

Orsak till spinal stenos

Mellan 20-25 års ålder börjar människans ryggrad att åldersförändras. Diskarna förlorar sin spänst av naturliga skäl och mer belastning läggs på fecettlederna i ryggen. När belastningen ökar på facettlederna svarar ryggraden med att utveckla benpålagringar som ett skydd för leden och över tid kan detta leda till att det skapas trängsel i ryggradskanalen.

Det är svårt att bota spinal stenos. Det man kan testa är att stretcha ben, höfter, rygg och att träna ryggen. Stela muskler är vanligt vid spinal stenos och där kan Stjärnklinikens terapeuter kan även hjälpa till att mjuka upp muskulaturen.

Ofta brukar cykling fungera bra eftersom att man då sitter framåtlutad.

Genom patientens berättelse om sina besvär kan spinal stenos misstänkas. Ett test som våra naprapater, fysioterapeuter och kiropraktorer använder sig av för att undersöka spinal stenos är att böja sig bakåt och därefter lägga till en rotation i ryggen. Om smärtan framkallas i testet och patientens berättelse stämmer överens med diagnosen så kan man misstänka spinal stenos. För att bekräfta det till 100% behövs en magnetresonans (undersökning med magnetkamera).

Stjärnklinikens naprapater, fysioterapeuter och kiropraktorer kan erbjuda en grundlig undersökning och ge dig individanpassade övningar för att avlasta från smärtan. Hjälper inte manuell behandling och fysisk aktivitet efter 3-6 månader och livskvalitén är försämrad så kan en ortopedläkare eventuellt erbjuda operation.