IMPINGEMENT I HÖFTLED (FAI)

Under de senaste åren visar det sig allt oftare att ljumsksmärta och stelhet, fram för allt på något yngre personer som troligen har idrottat mycket, det är överrepresenterat hos idrottare, beror på FAI (Femuru–Acetabulär-Impingement).

• Begränsad rörlighet i höften, vanligen i böjning och rotation
  • Smärtan är ofta lokaliserat till ljumsken
  • Smärta när du belastar höften eller rör dig

Orsak till Impingement i höftled

Ledpannan på bäckenet, lårbenshalsen eller lårbenshuvudet, som tillsammans bildar höftleden, har ett anatomiskt utseende som gör att det blir trångt i höftleden och du får då sämre rörlighet. Det finns alltså benpålagringar eller förändringar någonstans på dessa strukturer. Beroende på var pålagringarna sitter exakt kallas det för CAM eller PINCER förändringar och kräver inte allt för sällan operation men oavsett så ska du först genomgå ett antal veckor med fysioterapi, för att stärka upp muskulaturen i området. FAI tros öka risken för skada på ledbrosket och artros i förläggningen.

Undvik den aktivitet eller rörelse som gör ont så gott det går, försök istället hitta andra rörelser eller träning som du kan göra i ett smärtfritt läge. Om du misstänker att du besväras av impingement (FAI) i höftleden, se till att du utreder detta så snabbt som möjligt för bästa möjliga utfall. Kom till en av våra terapeuter för en undersökning så hänvisar vi dig vidare om behov finns. Prognosen är generellt god om du får hjälp med fysioterapi och rehab i så tidigt skede som möjligt.

På Stjärnkliniken kan du få hjälp att ställa rätt diagnos med hjälp av våra fysioterapeuter, naprapater eller kiropraktorer. Alla terapeuten som jobbar hos oss har bra kunskap för att diagnostisera olika typer av smärttillstånd i höftleden. Terapeuten börjar med att först ta in så mycket information som möjligt från dig genom en noggrann anamnes som följs av en undersökning med specifika tester för höftleden. Vi kan med tester och anamnes ana att besvären rör sig om impingement (FAI), men för att säkerställa detta måste du genomgå en röntgen av höftleden. Därefter diskuteras tillsammans med läkare om det är aktuellt med operation eller inte, oavsett så behöver du för bästa möjliga scenario hjälp av en fysioterapeut både innan och efter operation. Där kan vi hjälpa dig att så snabbt och så bra som möjligt bli återställd, oavsett om det gäller att återgå till idrott eller bli smärtfri i din vardag. Om du har besvär med impingement i höftleden kan vi också hjälpa dig med smärtlindring till viss mån i form av manuell behandling runt höft, bäcken och ländrygg, då musklerna i området kan smärta och kännas stela.