HÄLSPORRE

Hälsporre är ont i hälen under foten och även kallat plantar fasciit, är en av de vanligaste orsakerna till ont i fötterna. På undersidan av foten, i hålfoten, sitter en bred och tjock sena som är ett viktigt stödpelare i fotens anatomi. När denna sena överbelastas, till exempel av att du går för länge i dåliga skor, kan denna sena inflammeras vilket kan resultera i smärta i både senan och vid senfästet under hälbenet. Ibland bildas en påbyggnad av benet på undersidan av hälen. Den ser ut som en sporre på röntgen, och kallas därför hälsporre.

Tillståndet kan vara långvarigt men smärta och läkningstid kan minska betydligt om det tas hand om på rätt sätt.

• Smärta vid belastning av foten, lokaliserat på hälens undre och inre del
  • Igångsättningssmärta (på morgonen eller under dagen de första stegen efter vila)
  • Ökande smärta vid längre belastning som kan ligga kvar efter belastningen
  • Varierande intensitet av besvären från dag till dag

Smärtans intensitet varierar från individ till individ och kan även variera från dag till dag. Vissa upplever att smärtan påverkar dem vid varje steg medan andra tycker att smärtan släpper efter en liten stund när man har gått på foten.

Orsak till hälsporre

Den vanligaste orsaken till hälsporre är löpning och promenad i dåliga skor. För att hitta rätt sko för just din fot rekommenderar vi att ta hjälp av din lokala sportbutik.

Minska belastning: För att ge foten chans till återhämtning och läkning bör belastningen minskas under det tidiga skedet. Detta kan innebära vila från aktiviteter som exempelvis löpning, långpromenader mm. Aktiviteter som inte belastar hälen som till exempel cykling och simning går däremot bra och kan till och med hjälpa till i läkningsprocessen.

Använd väl dämpade skor: När du väl behöver gå och belasta foten och för att inte få ont under foten kan det vara bra att använda väl dämpade skor och undvika att gå barfota på hårt underlag. Du kan även prova med stötdämpande inlägg som du kan köpa i skoaffärer, sportbutiker eller apotek.

Ta kortare promenader: I takt med att besvären minskar kan du börja med att ta kortare promenader och långsamt men successivt utöka belastningen. I kombination till detta kan specifik stretching och övningar påskynda läkningen och förebygga att du får samma eller liknande besvär i framtiden.

Har du mycket ont kan du prova smärtstillande läkemedel som Alvedon och Panodil eller antiinflammatorisk medicin som till exempel Ipren. Stäm gärna av med din läkare eller på apoteket om du tål medicinen innan du tar den.

Det kan vara av värde att redan tidigt få hjälp med aktivitetsmodifiering, behandling och avlastning för att påskynda läkningsprocessen. Generellt så kan man säga att om smärtan inte har avtagit på två till tre veckor, trots att du dragit ned på belastningen, så bör man söka vård för bedömning. Hos oss på Stjärnkliniken kommer du redan efter ditt första besök få med dig relevanta övningar som du kan göra på hemmaplan, få hälsporre behandling för att lindra dina symtom och få råd kring vad du kan göra för att lindra och förebygga just dina besvär.

Avlastning
Under de första veckorna bör fokus läggas på avlastning och vila från exempelvis långpromenader och löpträning. För att i vardagen minska belastningen kan hälkoppsinlägg eller ortopediska inlägg provas. Dessa kan hjälpa till att avlasta hälen och senan vilket kan leda till symtomlindring och snabbare läkning. I vissa fall kan även tejpning av häl och hålfot lindra dina besvär och din terapeut kan visa dig hur du på egen hand kan tejpa hälsporre.

Rehabträning och graderad belastning
Individanpassad rehabiliteringsträning och stretching är A och O för att skynda på läkningen, bibehålla en god belastningsförmåga och även för att förebygga framtida besvär. I takt med att du blir bättre är det i det senare skedet av rehabiliteringen viktigt att successivt utöka belastningen på senan med syftet att öka senans stresstålighet.

Mjukdelsbehandling och Akupunktur
I kombination till rehabträningen och avlastning kan en terapeut även erbjuda dig symtomlindrande och cirkulationsfrämjande behandlingsåtgärder som massage. Även akupunktur kan lindra smärta och stimulera läkningsprocessen.

Stötvågsbehandling
Vid envisa och ihållande besvär kan även behandling med stötvågsapparat kombineras med rehabträningen. Stötvågsbehandling är en relativt ny och effektiv behandling som syftar till att minska smärtan och stimulera läkning i vävnaden.