ONT I FOTEN

Foten är sammansatt av många olika ben och bildar flertalet leder och dess funktion är att skapa stabilitet och rätt rörlighet i samband med belastning så som gång och löpning. Att ha ont någonstans i foten är väldigt vanligt och drabbar troligen oss alla någon gång, det kan bero på en mängd orsaker som innefattar leder, muskler, senor, nerver och slemsäckar osv. Det finns mycket i våra fötter som kan göra ont, vanligt är smärta kring vristen (fotleden), under hälen eller hålfot, under trampdynan och smärta i tårna, då fr.a. stortån. Nedan ser du några av de vanligaste orsakerna till smärta i foten.

Hälsporre

Hälsporre är ont i hälen under foten och även kallat plantar fasciit, är en av de vanligaste orsakerna till ont i fötterna. På undersidan av foten, i hålfoten, sitter en bred och tjock sena som är ett viktigt stödpelare i fotens anatomi. När denna sena överbelastas, till exempel av att du går för länge i dåliga skor, kan denna sena inflammeras vilket kan resultera i smärta i både senan och vid senfästet under hälbenet. Ibland bildas en påbyggnad av benet på undersidan av hälen. Den ser ut som en sporre på röntgen, och kallas därför hälsporre.

Fotledsstukning

En fotledsstukning är en vanlig skada som kan orsaka smärta och funktionshinder i foten. Detta kan ske vid aktiviteter som involverar hopp, landning på fel sätt, vridningar eller plötsliga stopp eller startar, särskilt på ojämn mark. Andra faktorer som kan öka risken för en fotledsstukning inkluderar svaghet eller instabilitet i fot- och underbensmuskler, dålig balans och koordination, samt tidigare skador på fotleden.

Artros i fotleden

Mortons neurom

Stressfraktur pga. överbelastning

Hallux valgus (snedställd stortå)

Vad är orsaken till smärta i foten

Det finns många strukturer som kan ge olika typer av smärta i foten, ofta beror det på muskler, bindväv, senor, leder eller nerver. Faktorer som vi ofta ser kan bidra till smärta i fötterna är olika typer av överbelastning, monotona rörelser, trappat upp träningen (ofta löpning) snabbt, fotisättning vid löpning eller gång, underlag, skor, hur din fot ser ut anatomiskt sätt. Mycket kan spela in, ofta flertalet faktorer samtidigt.

Smärta eller domningar/pirrningar i foten kan också bero på att en nerv är påverkad i ryggen eller benet av annan orsak eller sjukdom. Det är inte alltid du har ont i ryggen om du till exempel har diskbråck, det kan vara så att du endast känner av symtom i benet och foten. Dock har du ofta andra symtom också som smärta i ländryggen eller benet men det behöver inte alltid vara så.

Hos Stjärnkliniken identifierar terapeuten vad du behöver göra genom att göra en grundlig undersökning av foten och individanpassar behandlingen och rehabiliteringsplanen.

Hur kan vi hjälpa dig

Prognosen för att bli bättre i foten är ofta god, det beror givetvis helt på varför du har smärta och vilken diagnos du har. Dock är det en del diagnoser vad gäller fötter som tar tid att läka och bli helt bra, då med hjälp av rätt rehabilitering och träning. Vi belastar våra fötter extremt mycket och vi behöver, för att undvika skador, ha så bra styrka, rörlighet och stabilitet som möjligt. Beroende på vilken diagnos du har kan det ta allt från några få veckor upp till ett år i vissa fall men många smärttillstånd i foten kan med god effekt behandlas och rehabiliteringstränas. Får du en allvarlig skada i form av ett trauma mot foten kan det kräva operation eller gipsbehandling, även diagnoser som Hallux valgus kan behöva opereras beroende hur smärtpåverkad du är i vardagen.

Besöker du oss på Stjärnkliniken tar vi en grundlig anamnes samt gör en noggrann undersökning och kommer på så sätt fram till vad vi tror att smärtan beror på. Därefter beslutar vi tillsammans vad som är bäst för just dig och kan då ge dig en ungefärlig prognos.

Träningen fungerar bra ofta som smärtlindring, i förebyggande syfte och som behandling efter vissa typer av skador. Även artros eller liten skada på menisk eller korsband kan bli mycket bättre med rätt rehab och då slippa undan eller skjuta upp ev. operation. Att ha en god grundstyrka är bra för hela kroppen då det skyddar mot skador, viket vi också kan hjälpa till med.

Vi på stjärnkliniken gör alltid vårt bästa för att du ska må så bra som möjligt, så snabbt som möjligt!

Tips och råd vid smärta i foten

Undvik från provocerande aktivitet: Initialt, om du har fått ont i foten och det är en ny smärta du inte känner igen och vet vad som provocerar fram smärtan, är det fördelaktigt att vila från den aktiviteten och istället välja någon annan typ av träning eller rörelse. Hjälper inte det så kan det vara bra att få tips och råd på generella övningar för att stärka upp muskulaturen runt knät, fokus brukar vara på framsida och baksida lår.

Hitta aktivitet eller rörelser som inte förvärrar smärtan: Det är bra att (om du inte har någon fraktur eller annan skada där vila krävs) röra på foten och stödja om det går utan att det blir sämre. Det går att göra vissa övningar stillastående, exempelvis tåhävningar, krumma foten, stå på ett ben för att hålla igång foten och benet. Något som kan hjälpa till viss del, i vissa fall att få igång blodcirkulationen i vaderna det kan exempelvis vara genom att cykla med lätt motstånd istället för att gå eller springa. Om du har ont i hålfoten eller under hälen kan du prova att rulla foten på en tennisboll eller liten foamroller för att mjuka upp strukturerna och på så sätt få en tillfällig smärtlindring.

Se över din arbetsställning eller dina skor du använder mest: Om du går och står hela dagarna bör du se över vilka skor du använder, det är väldigt individuellt vilka skor som passar till vilket sammanhang och beroende på hur dina fötter ser ut. Prova dig fram eller ta hjälp av någon som är kunnig på skor och fötter!

Behandlingsmetoder för smärtan

• Stötvågsbehandling – ökar blodcirkulationen och främjar tillväxten av nya blodkärl. Särskilt lämplig vid smärta relaterat till senor och muskler i foten, såsom hälsporre och besvär med hälsenan
  • Akupunktur – en smärtlindrande nålbehandling som bland annat ökar blodcirkulationen
  • Dry needling – en variant av akupunktur som är effektiv mot muskelspänningar
  • TENS – elektrisk nervstimulering som verkar smärtlindrande på både kort och lång sikt. Kan med fördel kombineras med akupunktur eller annan manuell behandling
  • Massage – främjar blodcirkulationen och underlättar bortforsling av slaggprodukter i muskeln. En mycket bra komplementbehandling som då utförs på ex. vadens muskulatur.
  • Tejpning – aktiverar muskeln och ökar blodcirkulationen. Kan också användas som stabilitet för foten på olika sätt såsom vid en stukning eller hälsporre, som också ska verka smärtlindrande. Tejpen kan med fördel sitta kvar i upp till 5 dagar och tål vatten.
  • Manipulation/mobilisering (ledbehandling) – används som smärtlindrande effekt
  • Löpstegsanalys – vi filmar dig när du springer på löpband öfr att utvärdera din löpteknik och fotisättning