DISKBRÅCK I RYGGEN

Kroppens diskar är normalt väldigt tåliga och slitstarka som tillsammans med kotorna bildar vad vi kallar ryggrad, vilket är en en stabil och kraftfull struktur. Men även om disken är tålig så kan den skadas, det som har hänt då är att diskens yttre lager brustit och att det trögflytande innehållet kan läcka ut, detta leder till att de intilliggande nerverna kan påverkas negativt och kan orsaka exempelvis smärta i rygg, smärta i ben, nedsatt kraft eller nedsatt känsel.

Det som är viktigt att veta är att smärta i ryggen som även kallas lumbago inte nödvändigtvis behöver vara diskbråck utan det finns fler orsaker till ont i ryggen. Vi på Stjärnkliniken kan hjälpa dig att hitta vad ditt besvär kan tänkas vara.

Majoriteten av dem som drabbas av diskbråck blir besvärsfria inom 2-3 månader. Diskbråck är en orsak till varför du kan ha ont i ryggen, men det finns även andra orsaker till smärta i ryggen. Stjärnkliniken kan hjälpa till genom manuell behandling, tips inom fysisk aktivitet och goda råd för att tillfriskna snabbare och minska smärtan.

• Ont i ländryggen och höfterna
  • Utstrålning (nervsmärta) kan stråla ut i benet/foten vid diskbråck i ländryggen
  • Utstrålning (nervsmärta) kan stråla ut i revbenen vid diskbråck i bröstryggen
  • Ont när du rör dig i vissa positioner
  • Smärta vid hostningar och nysningar
  • Minskad känsel i specifikt område i benet/armen
  • Kraftlöshet i en speciell rörelse exempelvis vid droppfot. Tillståndet droppfot innebär att du inte kan aktivera foten uppåt
  • Muskelsvaghet

Det är vanligast att ländryggen drabbas och då oftast nivå L4-L5 (disken mellan kota 4 och 5), för där är rörelsen i ländryggen som störst och därmed mest belastad. Det är även vanligt att få diskbråck på nivån nedanför, L5-S1 (mellan vår sista ländryggskota och bäckenet). Då är det vanligt att smärta strålar ut i benet och kallas ofta ischias, diskbråcket påverkar ischiasnerven som ger utstrålningssymptom. Vissa får även diskbråck i nacken och då kan smärta stråla ut i armar. Sen kan diskbråck även inträffa i bröstryggen och då kan smärta stråla ut i revbenen.

Orsak till diskbråck

Disken är som svagast när ryggraden är roterad och samtidigt böjd framåt. Det är inte alltför ovanligt att man får diskbråck när man tex. byter däck på bilen eller skottar snö. Det som sker vid ett diskbråck är att kollagenfibrerna skadas och den trögflytande kärnan bryts ut från sitt ursprung och trycker på nerverna. Den mekaniska belastningen i ryggen fördelas i normala fall jämnt över hela disken, men vid skada kan detta förändras.

Det är extra viktigt att undvika de rörelser som provocerar/förstärker smärtan vid diskbråck, därför är smärtfria rörelser och aktiviteter att föredra.

Några enkla tips som kan avlasta smärtan är att stretcha sätesmuskulaturen och/eller höftböjar-muskeln. En annan övning som kan vara bra att göra är att ligga på mage och lägga händerna på golvet i axelhöjd och därefter sträcka på armbågarna utan att bäckenet lyfter från golvet, övningen är en del av McKenzie-metoden som är en av många ischias övningar. Om ingen förbättring upplevs så rekommenderar vi att boka en behandling hos naprapat, fysioterapeut eller kiropraktor.

Våra terapeuter undersöker ryggen för att identifiera om det finns misstanke om diskbråck. Terapeuterna på Stjärnkliniken tar sig an diskbråckspatienter genom undersökning, manuell behandling i form av olika tekniker, råd och en behandlingsplan. Vi gör allt för att du ska återhämta sig så snabbt som möjligt från smärtan och återgå till arbete eller idrott.