WHIPLASH

Whiplash kallas numera pisksnärtskada. För att nacken ska utsättas för pisksnärt krävs oftast ett yttre våld som tex. trafikolycka, hockeytackling, fallolyckor etc. Det är viktigt att med rehabiliteringsträning för att smärtan inte ska bli långvarig.

• Smärta i nacken
  • Stelhet i nacken
  • Smärtan och/eller stelheten tillkommer först efter någon dag

Orsak till whiplash

Whiplash innebär när nacken har utsatts för ett våld som gett en pisksnärt-rörelse och kan beskrivas som att nacken får en ”stukning”. Den kan vara ”lätt stukning” eller ”svår stukning”. För att orsaka en whiplash krävs ett yttre våld som tex. trafikolycka, hockeytackling, fallolyckor etc.

Hos Stjärnkliniken identifierar terapeuten vad du behöver göra genom att göra en grundlig undersökning av nacken och individanpassar behandlingen och rehabiliteringsplanen.

Övningen Klockan: Att utföra en rörelse med motstånd kan vara smärtlindrande och stärkande för nacken. Håll handen mot pannan och lägg ett tryck mot pannan samtidigt som du håller emot trycket med handen. Det skapar en statisk kontraktion av nackens muskulatur som är stärkande och stabiliserande. Att utveckla denna övning är att lägga trycket från olika vinklar. Man kan tänka att man ska gå klockvis med ett tryck mot huvudet. Trycket mot huvudet ska vara ca 5-10 sekunder. Vi rekommenderar att man kan göra detta flera gånger om dagen.

Övningen Ugglan: Nackövningen ugglan stabiliserar och tränar nackens och halsens muskulatur. Ligg på rygg och lägg hakan så nära halsen som möjligt så att du försöker skapa en ”dubbel haka” och håll i 10 sekunder, därefter slappna av i nacke och hals, upprepa gärna 3-4 gånger.

Den gamla myten med att man måste använda halskrage är alltså att undvika. Det är viktigt att muskulaturen aktiveras så tidigt som möjligt och med halskrage får man motsatt effekt då muskulaturen inaktiveras.

På Stjärnkliniken kan du få hjälp att ställa rätt diagnos av alla våra terapeuter. Alla terapeuten som jobbar hos oss har bra kunskap för att diagnostisera olika typer av smärttillstånd i nacken. Terapeuten börjar med att först ta in så mycket information som möjligt från dig genom en noggrann anamnes som följs av en undersökning med specifika tester för nacken. Därefter går ni igenom tillsammans vad terapeuten har kommit fram till i sin undersökning och bestämmer rätt behandlingsplan så att du som patient får innehållsrik information och att dina förväntningar tillfredsställs.