TIETZES SYNDROM

Tietzes Syndrome innebär inflammation i brosket mellan bröstbenet och revbenet på framsidan av bröstkorgen. Det finns flera faktorer som orsakar tietzes syndrome. Det kan beror på stelhet i bröstryggen, stelhet i bröstmuskulaturen, stress, hållningsrelaterad, Snabbt ökat belastningen i styrketräningen etc. Normalförloppet är olika beroende på hur lång tid du har haft tiezes syndrome.

Det kan ta upp till månader innan man är helt återställd, men för vissa kan det ta några veckor.

• Huggande smärta eller molande smärta
  • Lokalisation mellan bröstbenet och revbenet på bröstkorgens framsida
  • Provoceras ofta i samband med att vara stillasittande till rörelse
  • Smärta att ta djupa andetag

Orsak till tietzes syndrom

Det finns flera orsaker till smärta. Det kan vara att man gör en ny eller ovan belastning/rörelse, att man har gjort ett uppehåll från sin fysiska aktivitet eller att man utför samma belastning/rörelse under en lång tid.

Sidliggande rotation av överkroppen: Denna övning syftar på att mobilisera bröstryggen i rotation. Stelhet i bröstryggen kan vara en orsak till att man får tietzes syndrome därav så tipsar vi om att testa övningen. Ligg på sidan med den nedersta handen under huvudet och den andra armen rakt framför på golvet. Böj översta benet så att knät ligger mot golvet. Vrid hela överkroppen och för armen uppåt bakåt så skulderbladet närmar sig golvet. Håll positionen några sekunder, därefter tillbaka till utgångsposition. Viktigt att hålla nedre delen av kroppen fixerad så du tar ut störst rörlighet i bröstryggen. Repetitioner beror såklart på individen men 10-15 ggr 3-4 är ett bra riktmärke. Viktigt att det inte provocerar fram smärtan i bröstbenet under övningen.

Foam roller – Situp: Denna övning har syftet att mobilisera bröstryggen i flexion och extension. Ligg på rygg och placera rullen i mitten av brörstryggen. Knäna ska vara lätt böjda och armarna kan man koppla ihop bakom nacken. Andas in vid toppen av situp och andas ut när du lutar dig bakåt. Kom tillbaka i startposition.

Stretcha bröstmuskulaturen: Denna övning syftar att öka rörligheten i bröstmuskulaturen och öka mobiliteten att kunna dra tillbaka axel och skuldra för bättre hållning.  Placera armbågen mot en vägg i höjd med örat. Vrid kroppen bort från fästet så långt du kan tills du känner att det sträcker mycket i bröstmuskulaturen. Håll 30-40 sek. Upprepa 3 gånger. Att stretcha bröstmuskulaturen kan vara smärtlindrande och att göra det flera gånger om dagen kan vara värdefullt. Så länge smärtan inte blir värre efter någon timme efter övningen eller dagarna efter så kan du bekräfta du är på rätt väg till att återhämta dig från smärtan.

Våra terapeuter kommer fram till rätt diagnos via en tydlig anamnes och en grundlig undersökning. Därefter ger terapeuten en tydlig behandlingsplan och rätt vägledning i form av manuell behandling, råd att hitta avlastande faktorer och rehab träning. Några vanliga behandlingsmetoder för tietzes syndrome är manipulations tekniker och/eller mobiliserings tekniker, stretching, pressur i muskulaturen, akupunktur, dryneedling, etc. Vår högsta ambition är att du som patient återhämtar dig så snabbt som möjligt från smärtan, samt jobbar med förebyggande åtgärder så du kan återgå till arbete eller idrott.