Ont i armbågen

Att ha ont i armbågen är ett vanligt förekommande, speciellt vid kontorsarbete som kan leda till musarm. Mycket tennisspelande kan leda till tennisarmbåge som är smärta på utsidan av armbågen lika så kan mycket golfspelande uppge smärta, denna vid insidan av armbågen. Något som kan uppstå men som inte är allt för vanligt är en så kallad slemsäcksinflammation. Vilket innebär en reaktion i armbågen när man har lagt mycket tryck på armbågen under en längre tid. Detta har gett uttrycket en studentarmbåge.

Olika typer av smärta i armbågen

Tennisarmbåge / musarm

Det som kallas för tennisarm, eller numera vanligtvis musarm, heter på fackspråk lateral epikondylit. Det uppstår på grund av en överansträngning av de muskler i underarmen som vinklar handryggen uppåt. Du använder dessa till exempel vid datorn, när du använder tangentbordet eller musen. Tennisarm är ett så kallat ”askungesyndrom” eftersom den lätta belastningen gör att du endast kopplar på en liten del av muskeln. Över tid blir dock muskeln överansträngd. Den konstanta spänningen gör att slaggprodukter inte dräneras bort tillräckligt, samt att syretillförseln blir för dålig, vilket kan leda till inflammation kring muskelfästet. Hade musen istället vägt ett par kilo så hade du upplevt en större ansträngning i muskeln och tvingats till pauser för återhämtning.

Golfarmbåge

Om besvären istället är lokaliserade till armbågens insida så kallas det för golfarm eller medial epikondylit. Det gör då framförallt ont när du greppar saker. Det är inte alltför ovanligt att du kan känna nervsmärta i underarmen vid golfarmbåge. Denna diagnos är mindre vanlig, men behandlingen är densamma fast på motsatta sidan av armbågsleden.

Bursit

Det finns en slemsäck som är lokaliserad på armbågen som kallas bursa olecranon. När denna utsätts för ökat tryck/belastning exempelvis när du hänger på armbågen så kan en så kallad bursit/slemsäcksinflammation uppstå. Tillståndet kan vara smärtsam samt att reaktionen kan resultera i en svullen armbåge.

Vad är normalförloppet

Genom manuell terapi, träningsråd och en bred erfarenhet inom flera olika professioner kan Stjärnkliniken snabbare få dig symptomfri. Genom att besöka Stjärnkliniken får du som patient möta ett team som tar hjälp av varandra för att du ska bli ditt bästa jag. Stjärnklinikens team består av naprapater, fysioterapeuter, kiropraktorer, massageterapeuter, idrottsfysiolog, kostrådgivare, psykologer, personliga tränare och hälsocoacher- allt under samma tak för att du ska tillfriskna snabbare.

2-7% utvecklar en långvarig/kronisk smärta. Här kan Stjärnkliniken erbjuda Leg. Psykolog som hjälper dig att hantera smärta genom små vitala verktyg, och samtidigt nyttjar teamet med en av våra manuella terapeuter som hjälper förbättrar funktion och muskulära spänningar. Långvarig/kronisk smärta går ibland hand i hand med psykologiska aspekter och funktionella begränsningar.

Hur går en behandling till på Stjärnkliniken

Om besvären inte har försvunnit eller minskat betydligt inom ett par veckor så kan det vara dags att söka vård. En terapeut undersöker dig och ställer diagnos. Det finns effektiva styrke- och stretchövningar som anpassas utifrån graden av symtom. Övningarna behöver oftast utföras dagligen och belastningen ökas successivt.

Stjärnkliniken erbjuder flera behandlingsalternativ som kan påskynda läkningen:

• Stötvågsbehandling – ökar blodcirkulationen och främjar tillväxten av nya blodkärl. Särskilt lämplig vid senrelaterade besvär.
  • Akupunktur – en smärtlindrande nålbehandling som också ökar blodcirkulationen
  • Dry needling – en variant av akupunktur som är effektiv mot muskelspänningar
  • TENS – elektrisk nervstimulering som verkar smärtlindrande på både kort och lång sikt. Kan med fördel kombineras med akupunktur eller annan manuell behandling.
  • Massage – främjar blodcirkulationen och underlättar bortforsling av slaggprodukter i muskeln. En mycket bra komplementbehandling!
  • Tejpning – aktiverar muskeln och ökar blodcirkulationen. Kan verka smärtlindrande. Tejpen kan sitta kvar i upp till 5 dagar och tål vatten.

Vi på stjärnkliniken gör alltid vårt bästa för att du ska må så bra som möjligt, så snabbt som möjligt!

Vad kan jag själv göra vid smärta i armbågen

Det finns saker du kan prova när du får symtom. Ju tidigare du angriper problemet desto bättre!

Avlasta

Du behöver i möjligaste mån eliminera orsaken till att besvären uppkom. I början av rehabsprocessen bör du även undvika vardagliga aktiviteter som utlöser smärta. I takt med att övningarna gör dig starkare så kan du normalisera belastningen.

Ergonomianpassa

Om din arbetssituation är en orsak till besvären så kan den behöva anpassas. Det är bra om någon med utbildning i ergonomi ser över din arbetsställning och ställer in rätt höjder och placering på skrivbord, tangentbord etcetera.

Epikondylitband

Detta avlastar muskelfästet så att smärtan inte utlöses lika lätt. Används med fördel vid till exempel datorarbete. Finns att köpa på bland annat apoteket.

• Kyla – kyla kan lindra vid en akut inflammation
  • Värme – kan lindra smärtan och öka cirkulationen.
  • Liniment – kan verka kylande eller värmande och öka cirkulationen.

Det är svårt att säga vad som passar just dig, orsaken till smärtan kan vara olika hos olika personer. Hos Stjärnkliniken identivierar terapeuten vad du behöver göra genom att göra en grundlig undersökning och individanpassa behandlingen och rehabiliteringsplanen

Vad är orsaken till smärta i armbågen

Det finns flera orsaker till smärta i armbågen. Det kan vara att man gör en ny belastning/rörelse för första gången, att man har gjort ett uppehåll från aktivitet eller att man utför samma belastning/rörelse under en lång tid.

Hos Stjärnkliniken identifierar terapeuten vad du behöver göra genom att göra en grundlig undersökning av armbågen och individanpassar behandlingen och rehabiliteringsplanen.

Få hjälp med din armbåge!