LÖPARKNÄ

Löparknä uppkommer ofta när du trappat upp löpningen på kort tid, mer än vad din kropp är van vid. Senan (tractus iliotibialis) som fäster in på utsidan av knät blir då överansträngd och det gör ont vid belastning.

• Smärta på utsidan av knät
  • Smärtan ökar vid belastning
  • Smärtan avtar när du vilar från löpning

Orsak till löparknä

Löparknä uppkommer ofta när du trappat upp löpningen på kort tid, mer än vad din kropp är van vid. Smärtan är lokaliserad till utsidan av knät, senan (tractus iliotibialis) som fäster in där blir överansträngd och det gör ont vid belastning då det uppstår en inflammation. Smärtan upplevs ofta som skärande och blir vanligtvis värre ju mer du belastar knät. Denna diagnos är vanligast bland de som löptränar regelbundet. Löpning i nerförsbackar och på sluttande underlag ökar risken för löparknä.

Om du har löparknä kan det vara fördelaktigt att även göra en löpstegsanalys för att se om det finns något i din löpteknik som är en bidragande faktor till smärtan, det kan vi på Stjärnkliniken hjälpa till med på några av våra klinker. Det kan vara bra att avvakta med löpning i någon vecka alternativt springa kortare distans än vad du normalt sätt gör, spring bara tills du börjar känna av smärta i knät. Att värma upp innan ditt löppass är viktigt. Det finns vissa delar du ska lägga extra fokus på vad gäller styrketräning, som att stärka upp bålen, muskulaturen runt höften, baksida lår och sätesmuskulaturen. Detta för att få en bra stabilitet runt knä och höft samt ett bra frånskjut i ditt löpsteg. Det är gynnsamt att stretcha säte och baksida lår, du kan också jobba med en foamroller på utsidan av låret och runt höften för att minska smärtan och mjuka upp strukturerna.

På Stjärnkliniken kan du få hjälp att ställa rätt diagnos med hjälp av våra fysioterapeuter, naprapater eller kiropraktorer. Alla terapeuten som jobbar hos oss har bra kunskap för att diagnostisera olika typer av smärttillstånd i knäleden. Terapeuten börjar med att först ta in så mycket information som möjligt från dig genom en noggrann anamnes som följs av en undersökning med specifika tester för knäleden. Därefter går ni igenom tillsammans vad terapeuten har kommit fram till i sin undersökning. Löparknä kan behandlas med olika tekniker med fokus på muskulaturen runt höft och knä, exempelvis mjukdelsbehandling, akupunktur eller dry needling, stötvågsbehandling, tejp etc. En mycket viktig del är att du får hjälp med rätt övningar och träning för att du ska kunna springa smärtfritt så snart som möjligt och slippa liknande besvär igen.