KORSBANDSSKADA

Korsbandsskada är en skada på ett av de två korsbanden som ofta beror på ett trauma mot knät eller att du hastigt vridit till knät ordentligt. Det mest förekommande är en skada på det främre korsbandet och uppstår ofta i idrottssammanhang eller aktiviteter som kräver snabba sidledsförflyttningar. Om korsbandet är av brukar det svullna upp och det är svårt att stödja på benet.

Korsbandet kan gå av helt eller delvis, beroende på skada och om du ska återgå till idrott eller inte så görs bedömningen om en operation är nödvändig eller inte.

• Smärta i knät
  • Svullnad runt knät
  • Instabilitetskänsla
  • Knät viker sig

Orsak till korsbandsskada

Knäleden har två korsband, det bakre och det främre. En skada på ett korsband beror ofta på ett trauma mot knät eller att du hastigt vridit till knät ordentligt, exempelvis när du åkt slalom eller utövat någon sport som innefattar snabba sidledsförflyttningar så som fotboll eller handboll. Det är ofta främre korsbandet som går av helt eller delvis, beroende på hur omfattande skadan är så svullnar knät upp i olika omfattning. Det gör oftast mycket ont och det är svårt att stödja på benet. Det bakre korsbandet går mer sällan av, men kan skadas om du exempelvis varit med i en trafikolycka eller andra kraftfulla olyckor.

Beroende på skadans omfattning görs en bedömning om operation är aktuellt eller inte, en del opereras direkt men det vanligaste är efter några veckor eller senare, beroende på hur rehabiliteringen går. De första dagarna och kanske veckorna kan du behöva gå med kryckor för att avlasta knät och pga. smärta. När den värsta smärtan och svullnaden har lagt sig är det viktigt att komma igång med rätt typ av rehabilitering, det är den viktigaste behandlingen för att knät ska bli så bra som möjligt. Med hjälp av det kan du träna upp ditt knä så bra att du ev. slipper operation och klarar dig bra utan korsband, men detta kan ta upp till ett år. Här behövs det, för bäst förutsättningar att bli bra, hjälp av en fysioterapeut med en plan för din rehab.

På Stjärnkliniken kan du få hjälp att ställa rätt diagnos med hjälp av våra fysioterapeuter, naprapater eller kiropraktorer. Alla terapeuten som jobbar hos oss har bra kunskap för att diagnostisera olika typer av smärttillstånd i knäleden. Terapeuten börjar med att först ta in så mycket information som möjligt från dig genom en noggrann anamnes som följs av en undersökning med specifika tester för knäleden. Beroende på hur lång tid efter att skadan har inträffat som du kommer till oss, kan det vara svårt att få relevanta testsvar pga. mycket svullnad och smärta i knät. Det kan också vara svårt att se på röntgen hur omfattande skadan är då det är för mycket vätska i leden. Därför utförs ofta en röntgen efter en vecka och framåt beroende på svullnaden. Då görs en bedömning om operation är aktuellt eller inte, beroende på individens kravbild ffa. om du idrottar och vill fortsätta med det.