INSTABIL AXEL

Instabil axel är en av de vanligaste skadorna i axeln. Instabilitet i axelleden kan orsaka en luxation eller en subluxation, alltså att axeln går ur led eller delvis ur led. En instabilitet sätter höga krav på styrkan och kontrollen i muskulaturen runt leden.

90 % av de luxationer som sker är då axelledens huvud glider ur framåt, och det kan förstås göra väldigt ont. Man kan ha en instabilitet i axeln utan att för den delen tidigare ha luxerat axeln. Det är vanligast bland kvinnor.

Det är en obehagskänsla i axeln när man lyfter armen utåt, uppåt och utåtroterat, alltså samma position som stretchar bröstmuskulaturen. Axeln behöver inte ha luxerat eller subluxerat, utan det kan även finnas en känsla av att axeln är instabil, som att den kan komma att hoppa ur sitt läge. I vissa fall får man en spontan subluxation, dvs att axeln hoppar ur sitt läge vid någon form av aktivitet för att sedan direkt åker tillbaka. Detta är vanligare om man haft flera luxationer tidigare, då ofta mycket lite våld räcker för att axeln ska luxera igen. Ofta vill man ta sig för axeln och stabilisera den med handen.

Orsak till instabil axel

Det finns flera orsaker till instabilitet i axel. Det kan vara trauma som orsakat en luxation och därmed medfört en instabilitet i axeln. Instabiliteten kan också bero på en generell överrörlighet i kroppen. I vissa fall kan frakturer i skuldran orsaka en instabilitet i axeln. Stjärnkliniken identifierar orsaken till patientens instabilitet genom undersökning. Därefter sätter man upp en behandlingsplan där manuell behandling och rehabiliteringsprogram ingår.

Först och främst är det viktigt att undvika det som skapar obehag eller smärta i axeln. Känslan kommer vanligtvis i ytterlägen så försök undvika att reta leden i dessa positioner, för att möjliggöra att axeln får vila och återhämta sig. På sikt är målet att man ska kunna använda axeln normalt och röra den i alla lägen som den är skapad för, och därför är det extra viktigt att träna upp muskulatur och senor kring axeln så att den kan stabiliseras i alla riktningar. Med rätt rehabiliteringsträning har patienter med instabilitet i axeln väldigt goda förutsättningar till att bli bättre från smärta och obehag från axeln.

Alla medarbetare på Stjärnkliniken har god kunskap att fastställa diagnosen instabilitet. Det gör man genom en noggrann genomgång av patientens sjukdomshistoria och specifika tester för instabilitet i axeln, samt funktionella tester för att se om skuldrans och axelns rörelsemönster är optimalt. När man väl har fastställt en instabilitet i axeln är det viktigt att man får träningsprogram. Genom att träna muskulaturen runt leden kan man skapa bättre förutsättningar till att stabilisera axeln. Utöver undersökning och träningsprogram kommer terapeuten från Stjärnkliniken att manuellt behandla axeln för att minska din smärta. Det finns flera olika behandlingsverktyg som Stjärnkliniken kan erbjuda patienter med instabil axel.

Akupunktur – en smärtlindrande nålbehandling som bland annat ökar blodcirkulationen.

Dry needling – en variant av akupunktur som är effektiv mot muskelspänningar, som även kan öka muskulär ”aktivering”.

TENS – elektrisk nervstimulering som verkar smärtlindrande på både kort och lång sikt. Kan med fördel kombineras med akupunktur eller annan manuell behandling.

Massage – främjar blodcirkulationen och underlättar bortforsling av slaggprodukter i muskeln. En mycket bra komplementbehandling.

Tejpning – aktiverar muskeln och ökar blodcirkulationen. Kan verka smärtlindrande, kan stabilisera axel och kan hjälpa hållningen till det bättre.