IMPINGEMENT

Impingementsyndrom, eller inklämningssyndrom, är en vanlig diagnos i axelleden. Utrymmet under skulderbladsbenet (acromion) blir för trångt vilket gör att slemsäcken och muskelsenan under kläms. En inflammation kan uppstå vilket ger smärta och begränsad rörlighet.

Besvären yttrar sig som smärta runt axeln eller på utsidan av överarmen, och det kan vara svårt att lyfta armen, särskilt över axelhöjd. Vissa rörelser kan göra ont, som att hälla ur en kanna, ta på sig jackan eller tvätta håret. Smärtan kan komma smygande eller uppstå akut. Den kan vara som en konstant molande värk som även stör nattsömnen, eller komma huggande vid vissa rörelser. Det kan också stråla ner i armen som domningar, ilningar eller stickningar. Svaghet i armen är vanligt.

Orsak till impingement

Ofta beror smärtan på en långvarig felaktig arbetsbelastning, till exempel skrivbordsarbete med dålig ergonomi. Vissa yrkesgrupper är mer utsatta än andra såsom målare, administratörer och frisörer. Syndromet kan också utvecklas snabbt efter en ovan överansträngning, tex målning eller fönstertvätt. I grunden beror problemet oftast på att kapaciteten i muskulaturen är lägre än belastningen den utsätts för. Pålagringar kan också ha bildats under acromion, vilket gör utrymmet trängre.

Dragövningar med gummiband som får igång cirkulationen generellt i muskulatur och senor kring axeln. Något som kan vara bra att göra är små utåtrotationer med gummiband, då det är ganska vanligt att man är svagare i de muskler som utåtroterar axeln. En annan klassisk övning som rodd är en bra övning för att förbättra hållningen. Att få tillbaka skuldra och axel medför att man öppnar upp utrymmet (där det för tillfället är ”trångt”) för att avlasta senor, ligament, kärl, nerv etc. Är man osäker kring övningar eller behöver vägledning så rekommenderar vi er att besöka Stjärnkliniken där vi hjälper er med diagnos, smärtlindring, åtgärdar/optimerar funktionen och förhindrar återfall.

På Stjärnkliniken kan en fysioterapeut, naprapat eller kiropraktor undersöka dig och ställa diagnos. Rehabträning kombinerat med manuell behandling brukar ge god effekt. Manuell behandling kan till exempel bestå i akupunktur, TENS, massage eller stötvågsbehandling. Rehabträningen behöver oftast börja i liten omfattning och sedan trappas upp. Initialt handlar det om att återfå rörligheten, därefter styrkan och stabiliteten i axeln. Detta kan vi på Stjärnkliniken bistå med. Vid en akut impingement med inflammation kan ibland en kortisoninjektion dämpa besvären. Rådgör med din terapeut.

När det finns förträngningar i leden så kan ibland en operation bli nödvändig, om inte rehabträningen är tillräcklig. Man gör då en så kallad akromioplastik, där sammanväxningarna och slemsäcken tas bort, och bentaggen som klämmer senan slipas bort. Efter en operation behövs rehabträning, vilket Stjärnkliniken kan hjälpa till med.