KNÄLEDSARTROS

Vid artros blir brosket, som finns i leden, ojämnt, smärtintensiteteten beror på vilken grad av artros du har. Artros utvecklas långsamt under flera år och finns i olika grad. Artros debuterar ofta efter 40 års ålder men kan komma smygande redan tidigare om du har en tidigare skada och har opererat knät. Dock är artros vanligare ju äldre du blir, vilket beror på hur lång tid du varit utsatt för belastning samt de olika riskfaktorerna.

• Smärta i knät
  • Vilovärk efter belastning och på natten
  • Ont när du går
  • Svullet knä
  • Värmeökning
  • Stel i knäleden
  • Upphakningar i knät
  • Ont i knät vid böjning

Orsak till knäledsartros

Vid artros blir brosket, som finns i leden, ojämnt. Artros utvecklas långsamt under flera år och finns i olika grad och debuterar ofta efter 40 års ålder. Många olika orsaker samverkar och ökar risken att få artros, gemensamt för dem är att de på något sätt påverkar hur leden belastas. Ofta finns en ärftlig komponent som bakomliggande orsak men även tidigare skada, operation eller tung belastning kan påverka. Risken för knäledsartros ökar också om du har nedsatt muskelfunktion i benen eller är överviktig.

På Stjärnkliniken kan vi hjälpa till med rätt typ av övningar och träning som är effektivt för minskad värk och svullnad. Det handlar framförallt om att träna upp muskulaturen i framsida och baksida lår. Viktigt att komma ihåg när du börjar träna är att smärtintensiteten kan öka i några månader innan den sedan minskar, men det är inte farligt även om det är besvärligt. Vi kan hjälpa dig att försöka hitta rätt intensitet på träningen och trappa upp det till en lagom nivå. Vi kan också hjälpa dig med olika typer av behandlingar för att smärtlindra och bibehålla så mycket rörlighet och funktion i knäleden som möjligt.

På Stjärnkliniken kan du få hjälp att ställa rätt diagnos med hjälp av våra fysioterapeuter, naprapater eller kiropraktorer. Terapeuten tar först in så mycket information som möjligt från dig genom en noggrann anamnes som följs av en undersökning med specifika tester för knäleden. Därefter informerar terapeuten dig om sina fynd och hur ni tillsammans ska gå vidare med ev. behandling och rehabilitering.