HOPPARKNÄ

Hopparknä ses som en överbelastningsskada och drabbar vanligen personer som utövar någon idrott som innefattar mycket hopp eller löpning. Smärtan är lokaliserad precis där senan fäster in under knäskålen.

• Smärtan är lokaliserad nedanför knäskålen
  • Smärtan ökar vid belastning, vanligast vid hopp och löpning
  • Det gör ont att sitta på huk då knätskålssenan kan vara känsligt för tryck
  • Det gör mest ont i början av aktivitet/träning

Orsak till hopparknä

Hopparknä ses som en överbelastningsskada och drabbar vanligen personer som utövar någon idrott som innefattar mycket hopp eller löpning, så som höjdhopp, volleyboll eller basket. Vid hopparknä har knäskålssenan utsatts för mycket belastning upprepade gånger och smärtan är lokaliserad precis där senan fäster in under knäskålen, där det ofta upplevs en kraftig ömhet vid palpation.

Avvakta med de aktiviteter som provocerar fram smärtan, du behöver inte vila helt från träning och rörelse men det är viktigt att hitta något som inte gör ont. Cykel brukar vara ett bra alternativ här, för att få upp puls samt cirkulation vilket underlättar för läkningsprocessen i senan. Generellt sätt rekommenderas ofta excentrisk träning med fokus på lårmuskulaturen men det är också viktigt att få reda på vilka eventuella svagheter du behöver träna upp för att inte knäskålssenan ska bli överbelastad igen och igen. Det kan exempelvis även handla om din styrka runt höft, bål och fotled, detta kan vi på Stjärnkliniken hjälpa dig med och därefter utforma ett individuellt program.

På Stjärnkliniken kan du få hjälp att ställa rätt diagnos med hjälp av våra fysioterapeuter, naprapater eller kiropraktorer. Alla terapeuter som jobbar hos oss har bra kunskap för att diagnostisera olika typer av smärttillstånd i knäleden. Terapeuten börjar med att först ta in så mycket information som möjligt från dig genom en noggrann anamnes som följs av en undersökning med specifika tester för knäleden. Därefter går ni igenom tillsammans vad terapeuten har kommit fram till i sin undersökning. Hopparknä kan behandlas med olika tekniker med fokus på muskulaturen runt höft och knä samt knäskålssenan, exempelvis med mjukdelsbehandling, akupunktur eller dry needling, stötvågsbehandling, tejp etc. Det är mycket viktigt att du får hjälp med rätt övningar och träning för att så snabbt som möjligt bli smärtfri och undvika liknande besvär igen.