DISKBRÅCK I NACKEN

Diskbråck i nacken kan vara av olika orsaker. Det kan vara ett diskbråck där diskens struktur går sönder och innehållet från disken trycker på nerven, det kan också vara en diskretning eller disktoxiner som retar nerven och reproducerar smärta i nacken och/eller utstrålande smärta i arm. Många blir väldigt oroliga när de hör diskbråck men faktum är att ett diskbråck allt som oftast läker av sig själv.

Skillnaden jämfört med nackspärr är att diskens läkningsprocess kan ta längre tid. Normalt sett är läkningsprocessen mellan 3 till 9 månader, men det är individuellt och kan ta kortare eller längre tid innan man är helt återställd från besvären.

• Smärta i nacken
  • Smärta ut i armen
  • En eller flera rörelser i nacken kan reproducera smärtan ut i armen

Orsak till diskbråck i nacken

Diskbråck i nacken kan uppkomma när du gör något som du inte är van vid som exempelvis när elektrikern byter arbetsposition från att montera saker på väggar till att jobba mycket med olika installationer i taket, det som sker är en hyper extension i nacken som eventuellt skulle kunna reta disken.

En annan orsak är ändrade ergonomiska förutsättningar. På ordinarie kontorsplats brukar allt som oftast arbetsgivaren se till att ergonomiska stolar och bord finns, men när du behöver jobbar hemma kan förutsättningarna förändras. Det är inte allt för ovanligt att det blir dålig hållning över köksbordet och minskad rörlighet för att man inte tar raster i vanlig ordning. Belastningen blir förändrad och kan därav vara orsak till symptomen. Det finns flera orsaker till att diskarna i halsryggraden orsakar smärta.

Övningen Klockan: Att utföra en rörelse med motstånd kan vara smärtlindrande och stärkande för nacken. Håll handen mot pannan och lägg ett tryck mot pannan samtidigt som du håller emot trycket med handen. Det skapar en statisk kontraktion av nackens muskulatur som är stärkande och stabiliserande. Att utveckla denna övning är att lägga trycket från olika vinklar. Man kan tänka att man ska gå klockvis med ett tryck mot huvudet. Trycket mot huvudet ska vara ca 5-10 sekunder. Vi rekommenderar att man kan göra detta flera gånger om dagen.

Övningen Ugglan: Nackövningen ugglan stabiliserar och tränar nackens och halsens muskulatur. Ligg på rygg och lägg hakan så nära halsen som möjligt så att du försöker skapa en ”dubbel haka” och håll i 10 sekunder, därefter slappna av i nacke och hals, upprepa gärna 3-4 gånger.

Roddövningar: Gör det för ont att inkludera nackövningar så är roddövningar för axlar ett bra tips. Det stärker upp hållning för skuldra och axlar som i sin tur förbättrar hållningen i nacken.

På Stjärnkliniken kan du få hjälp att ställa rätt diagnos med hjälp av våra fysioterapeuter, naprapater eller kiropraktorer. Alla terapeuten som jobbar hos oss har bra kunskap för att diagnostisera olika typer av smärttillstånd i nacken. Terapeuten börjar med att först ta in så mycket information som möjligt från dig genom en noggrann anamnes som följs av en undersökning med specifika tester för nacken. Därefter går ni igenom tillsammans vad terapeuten har kommit fram till i sin undersökning och bestämmer rätt behandlingsplan så att patientens förväntningar uppfylls. Diskbråck i nacken kan behandlas med olika tekniker med fokus på att avlasta symptomen och stärka muskulaturen i nacken. Att behandla spänd muskulatur i nacken och skuldran kan avlasta mycket, dessutom kan exempelvis akupunktur/dry needling, tensbehandling mm kan ha god behandlingseffekt. En mycket viktig del är att du får hjälp med rätt övningar och framförallt rätt information om hur du som patient kan förändra vardagen för att avlasta symptomen som exempelvis ergonomiska förändringar.