GRAVIDITETSRELATERAD BÄCKENSMÄRTA

Graviditetsrelaterad bäckensmärta är vanligt under graviditeten. Under en graviditet händer det mycket i kroppen. Belastningen förändras i takt med att barnet i magen växer, samtidigt som den förändrade hormonutsöndringen gör lederna i kroppen rörligare. Detta kan ge upphov till smärta kring bäckenet. Förut brukade man kalla det för foglossning. Dessa besvär uppkommer vanligast kring mitten av graviditeten, men kan även komma tidigare eller senare.

Vid gravidsrelaterad bäckensmärta upplever man värk eller smärta i ländryggen, höfterna, sätet eller blygdbenet. Det kan även stråla ner mot ljumskarna eller i baklåren. Det kan vara svårt att gå, lyfta och göra saker som man tidigare kunnat.

Orsak till bäckensmärta

Under en graviditet händer det mycket i kroppen. Belastningen förändras i takt med att barnet i magen växer, samtidigt som den förändrade hormonutsöndringen gör lederna i kroppen rörligare. Detta kan ge upphov till smärta kring bäckenet. Förut brukade man kalla det för foglossning. Dessa besvär uppkommer vanligast kring mitten av graviditeten, men kan även komma tidigare eller senare. Smärtan kan vara i olika grad. Vissa har lite ont och behöver anpassa sig i viss grad medan andra inte klarar av att arbeta och begränsas i stor utsträckning i vardagen.

Rör på dig: Rörelse och träning kan verka smärtlindrande. Det bästa är att testa sig fram för att hitta en nivå som funkar. Lagom är bäst. För hård träning kran ge ökad smärta, men det är oftast inte heller optimalt att vara helt stilla. Variera ställning ofta och rör på dig efter din förmåga. Lite och ofta är bättre än mycket på en gång.

Avlasta bäckenet: Försök hitta positioner som du känner avlastning i också. När du ligger på sidan kan du använda en kudde mellan knäna för att avlasta bäckenet. När du sitter upp kan du placera en kudde bakom ländryggen som stöd, undvik att korsa benen.

Våra terapeuter gör en grundlig undersökning och anpassar behandlingen utefter dina behov och vi gör allt vi kan för att du ska återhämta dig så snabbt som möjligt. Det finns behandling som kan verka lindrande för bäckensmärtan. Cirkulationsökande åtgärder är ofta hjälpsamt. Gravidmassage, TENS (stimulering av nerver som verkar smärtlindrande) och akupunktur är några exempel på behandlingsmetoder som kan hjälpa dig. Att lära sig aktivera musklerna i bålen och bäckenbotten på rätt sätt brukar också ha god effekt. Denna typ av träning kan man göra både innan, under och efter graviditeten. Det är lugna övningar som anpassas utefter patientens aktuella status och symptombild. Vi erbjuder olika behandlingsalternativ.

MammaMage-träning – handlar om att lära sig aktivera muskulatur i djupa bålen och bäckenbotten på rätt sätt för att minska smärta/förebygga framtida besvär

Graviditetsmassage – för att öka välmående, minska smärta/trötthet

Akupunktur eller TENS–behandling – för att lindra smärta under/efter graviditet

Samtal inför och efter förlossning – att skaffa barn innebär ofta en stor förändring, för vissa är det enklare och för andra  svårare. Tankar kan dyka upp på vägen som du behöver hjälp med att hantera smärta under/efter graviditet